Intervenție senzorio-motorie (TSMT)

Prevenția tulburărilor instrumentale
2018-03-18
Mulțumim sprijinul dumneavoastră!
2018-10-09
Arată tot

Intervenție senzorio-motorie (TSMT)

Terapie senzorio-motorie individuală (TSMT I)

Metoda TSMT (Intervenție senzorio-motorie) a fost dezvoltată de către  Lakatos Katalin PhD, și face parte din modelul BHRG. Intervenția senzorio motorie este o terapie prin mișcare, care dezvoltă nu numai motricitatea, ci prin mișcări specifice facilitează maturizarea sistemului nervos central, abilitățile de învățare, atenția, abilitățile cognitive, motricitatea fină și  ajută la pornirea limbajului expresiv.  Terapia senzorio-motorie individuală se poate iniția deja din perioada de sugar (de la 6 luni) și se poate recomanda până la vârsta de 10 ani, împreună cu forma de grup (TSMT II). Intervenția se desfășoară cu implicarea părinților, într-un sistem numit home-training. Eficacitatea metodei depinde de exersarea sistematică, intensivă,  luând în considerare capacitatea și limitele actuale ale copilului.

Metodele de evaluare folosite înainte de a începe terapia TSMT: 

  • Bateria LongiKid©  (la vârste cuprinse între 3 luni- 60 luni)
  • Evaluare senzorio motorie (peste vârsta de 5 ani)

Deficiențele constatate în timpul evaluării reprezintă bazele necesare pregătirii planului personalizat de intervenție pentru fiecare copil. Exercițiile sunt personalizate de către terapeut și sunt selectate dintr-un total de 1000 de exerciții.

Terapia se poate utiliza cu scop preventiv și terapeutic, metodele de evaluare fiind potrivite pentru depistarea unei dezvoltări atipice.

Terapia individuală se recomandă copiilor la care se constată : întârziere a limbajului expresiv, a mișcărilor fine și grosiere ,ale abilităților cognitive, probleme de colaborare și de comportament, risc de tulburări instrumentale, hiperactivitate și tulburări de atenție.

Terapia se mai numește și ”gimnastică educativă”, aplicându-se cu succes și la copii cu dezvoltare tipică pentru înbunătățirea abilităților cognitive.

Alte terapii recomandate:

  • alte terapii motorii, hidroterapie
  • grupuri tematice și de socializare
  • logopedie și grup de comunicare
  • terapii specifice tulburării instrumentale

 

Terapie senzorio-motorie în grup  (TSMT II)

Metoda TSMT (Intervenție senzorio-motorie) a fost dezvoltată de către  Lakatos Katalin PhD, și face parte din modelul BHRG.Terapia senzorio-motorie în grup, se poate iniția chiar și de la vârsta de 8-1o luni până la 1o-12 ani.  Nu este întotdeauna indicat să fie precedat de terapie individuală (TSMT I), dar pentru a începe terapia în grup copilul trebuie să aibă o colaborare corespunzătoare, iar rezultatele evaluării să permită încadrarea în grup.. Terapia individuală se poate aplica în paralel cu terapia în grup.

Terapia în grup este o metodă complexă de dezvoltare, care poate fi utilizată atât în scop preventiv cât și terapeutic. Sesiunile au o frecvență săptămânală, se desfăsoară în grupuri (la vârste mici participă și părinții la terapie, la vârste mai mari terapia se desfășoară fără părinți) într-o sală utilată cu echipamente specifice, folosind instrucțiuni și exerciții grupate în blocuri progresive, cu dificultate crescândă.  Pe lângă dezvoltarea motricității terapia îmbunătățește și abilitățile cognitive, cooperarea, atenția, îndemânarea, putându-se aplica nu numai la copii cu dezvoltare atipică ci și la copii cu dezvoltare tipică.

Metoda TSMT utilizează două baterii de evaluare: 

  • LongiKid© ( la copii cu vârste cuprinse între 3 luni- 60 luni)
  • Kitul de evaluare senzorio-motorie (peste 5 ani)

Deficiențele constatate în timpul evaluării reprezintă baza pregătirii planului personalizat de intervenție. Forma de terapie în grup oferă posibilitatea îmbunătățirii acelor domenii a căror dezvoltare nu se poate realiza eficient prin metoda individuală: 

  • probleme de comportament și colaborare, manifestări de opoziționism-sfidare
  • probleme de socializare și integrare în colectivitate
  • hiperactivitate și tulburări de atenție
  • dezvoltare atipică psihomotrică și motorie
  • probleme în însușirea abilităților cognitive, risc de tulburări instrumentale
  • rezistență slabă la monotonie și la frustrare

Alte terapii recomandate:

  • alte tipuri de terapii motorii, hidroterapie
  • grupuri tematice și de socializare
  • logopedie și grup de comunicare
  • terapii specifice tulburării instrumentale.