Prevenția tulburărilor instrumentale

Grupuri de socializare
2018-03-18
Intervenție senzorio-motorie (TSMT)
2018-03-18
Arată tot

Prevenția tulburărilor instrumentale

Dislexia (tulburare instrumentală) 

Considerăm ca având risc pentru tulburări de învățare (tulburări instrumentale) acel copil care prezintă un nivel semnificativ scăzut al abilităților școlare  raportat la nivelul așteptat pentru inteligența sa (la grădiniță sau clasa I.-a). Această stare este asociată cu  anumite semne atipice în domeniul cognitiv.

Metoda a fost dezvoltată de Meixner Ildikó, care a considerat că un copil cu tulburare instrumentală are nevoie de mai mult timp pentru învățarea scrisului-cititului , decât copii cu dezvoltare tipică. Semnele de risc se pot observa deja la grădiniță și necesită intervenție specifică.

Scopul terapiilor este dezvoltarea   complexă a abilităților cognitive, pregătirea abilităților de scris și  citit, creșterea motivației pentru citit.

Principiul fundamental este progresul treptat și acordarea timpului suficient  pentru a învăța bazele cititului.

Terapia pune accent pe dezvoltarea limbajului și vocabularului, alcătuirea propoziților, orientarea în spațiu, abilități privind simțul ritmului, mișcărilor și percepției. Etapa următoare este învățarea scrisului și cititului.

Terapia este recomandată când sunt prezente semnele de risc: nu se corectează dislalia fiziologică, sunetele formate nu sunt folosite în limbajul zilnic al copilului, sunetele formate dispar în timp,  vocabularul este slab dezvoltat, exprimarea este incorectă, există probleme de concentrare/atenție, probleme de coordonare a mișcărilor fine, orientarea în spațiu și timp este dificilă, simțul ritmului nedezvoltat, copilul nu percepe ritmicitatea și muzicalitatea vorbirii.

Terapiile durează între 30-50 de minute având o frecvență de 1-2 ori pe săptămână, în funcție de nivelul de dezvoltare al copilului. Pentru obținerea eficienței terapeutice este necesară exersarea consecventă acasă.

Alte terapii recomandate:

  • psihopedagogie
  • logopedie
  • terapie senzorio-motorie sau alte terapii motorii
  • grupuri preșcolare