Dezvoltarea abilităților sociale

Dezvoltarea motricității
2018-03-18
Dezvoltarea funcțiilor comportamentale
2018-03-18
Arată tot

Dezvoltarea abilităților sociale

Dezvoltarea abilităților sociale

Abilitățile sociale sunt indispensabile unei integrări sociale adecvate și dezvoltării relațiilor interumane.

Scopul principal al programului este dezvoltarea abilităţilor sociale. În cadrul acestuia:

  • îmbunătăţirea capacității de identificare, înţelegere, exprimare şi reglare a emoţiilor
  • formarea abilităţilor de colaborare, ameliorarea comportamentului individual şi de grup
  • dezvoltarea autonomiei personale
  • dezvoltarea încrederii în sine şi autocontroluluiîntărirea succesului, dezvoltarea capacității de acceptare a eşecului.
  • Înţelegerea diverselor  situaţii sociale

Activităţile terapeutice se desfăşoară în grupuri mici. În vederea formării unor grupuri omogene, la alcătuirea grupului se iau în considerare vârsta, diagnosticul (dacă are) şi gradul de dezvoltare cognitivă a copilului.

Caracteristicile grupului de socializare:

  • se realizează într-un cadru care oferă siguranță, sprijin și empatie,
  • încurajează activitățile cu colegii,
  • oferă sprijin în eficientizarea relațiilor sociale,
  • prin întărirea succesului, dezvoltă sentimentul competenței,
  • oferă modalități de gestionare a anumitor situații ,
  • oferă șansa explorării unor situații noi .

În cadrul activităților utilizăm în special jocuri care necesită colaborare, interacționare între membrii grupului.

Condiția participării copiilor la activitățile terapeutice este completarea de către terapeut a unui chestionar, împreună cu părinții. În urma rezultatelor obținute și a informațiilor primite de la părinți, se realizează o caracterizare a copilului, care va scoate în evidență lacunele acestuia în privința abilităților sociale. Pe baza acestuia se întocnește programul de dezvoltare individuală personalizat.

Programul este alcătuit din patru module: 

  • Emoţii
  • Comportament
  • Autonomie
  • Autocontrol

Grupurile se realizează pe module tematice suprapuse, durata desfășurării stabilindu-se înainte de începerea programului de dezvoltare.

În cadrul fiecărui modul punem accent pe realizarea următoarelor obiective:

1. Emoţii:

  • recunoașterea, exprimarea și reglarea emoțiilor de bază și complexe
  • înțelegerea emoțiilor altora (empatia)
  • reglarea emoțiilor (autocontrol)

2. Comportament:

  • în situații individuale (ex: cumpărături, circulație)
  • în situații colective (solicitarea sprijinului/acordarea sprijinului, ajutorului, ex: dacă se rătăcește)
  • norme generale de comportament (ex: forme de salut)

3. Autonomie:

  • autonomia personală (ex: igiena, utilizarea toaletei,  igiena spațiului de locuit, alimentația)
  • în situații periculoase ( ex: evitarea accidentelor la școală, pe stradă și în bucătărie)
  • autocunoaștere

4. Autocontrol:

  • situații în care trebuie să-și aștepte rândul (ex: când este ocupată toaleta, în stația de autobuz,  la doctor sau la casierie)
  • situații neașteptate pe stradă, la școală (ex: dacă nu câștigă în jocurile de societate, dacă se strică televizorul, când se schimbă programul, în caz de pană de curent sau schimbarea programului zilnic)
  • autocontrol verbal

Activitățiile terapeutice pot fi recomandate în scop preventiv (pentru prevenirea problemei) sau terapeutic (pentru ameliorarea problemei deja existente).