Dezvoltarea cognitivă

Dezvoltarea vorbirii și a comunicării
2018-03-18
Dezvoltarea motricității
2018-03-18
Arată tot

Dezvoltarea cognitivă

Dezvoltarea cognitivă

Domeniul cognitiv constă din funcții psihice precum atenția, percepția, memoria, gândirea. Stimularea acestor funcții este obiectivul principal al activităților din cadrul dezvoltării cognitive.


Cele două scopuri posibile sunt următoarele:

În cazul copiilor la risc terapia se desfășoară în scop preventiv, pentru a evita apariția problemelor secundare și accentuarea deficiențelor.

În cazul în care întârzierea este mai mare decât 1 an și jumătate, terapia se începe în scop terapeutic pe baza planului individual de intervenție . În acest caz obiectivul nostru principal este atingerea nivelului de dezvoltare corespunzător vârstei copilului.


Obiectivele terapiei pe baza stadiilor dezvoltării
(ce așteptări avem de la copii pe parcursul etapelor dezvoltării)

Nou născuți/sugari (0 – 2 ani)

  • Căutare neintenționată
  • urmărește obiectele cu ochii, își întoarce capul către sursa sunetelor
  • își privește mâinile și degetele
  • întinde mâna după obiecte
  • poate apuca cu ambele mâini jucăriile și le descoperă punându-le în gură
  • tranferă jucăriile dintr-o mână în alta
  • lovește una de alta două obiecte, caută obiectele ascunse de adult
  • înțelege/recunoaște relațiile simple cauză-efect
  • permanența obiectelor: obiectele există chiar dacă sunt în afara câmpului vizual al copilului
  • încearcă să imite persoanele din jur

Copilăria mică (2 – 6 ani)

  • alege un obiect  din mai multe la cererea examinatorului
  • aranjează obiectele în categorii (ex. animale, vehicule, mâncăruri etc.)
  • diferenițiază între ele formele, culorile și mărimile, mai târziu le și denumește
  • numără mai multe obiecte
  • apare jocul de rol
  • poate să-și concentreze atenția din ce în ce mai mult timp la o anumită activitate/sarcină
  • răspunde la întrebarea „de ce?”, recunoaște relații mai complexe de cauză-efect, e interesat de legăturile dintre diferite fenomene
  • diferențiază partea dreapta și stânga a propriului corp
  • se interesează de cifre și litere
  • realizează un șir repetând o secvență (ex. roșu, galben, roșu, galben)

Vârsta școlară

  • execută operațiuni logice
  • formarea conceptului de conservare a cantității
  • gândirea abstractă
  • gândirea analogică
  • capacitatea generalizării
  • orientarea în spațiu
  • învățarea cititului  și scrisului

Nivelul de dezvoltare a domeniilor de bază se stabilește după o evaluare complexă. Pe baza rezultatelor specialiștii vor decide dacă există sau nu o întârziere, respectiv care este gradul întârzierii.

Nivelul de dezvoltare a domeniului cognitiv reprezintă baza adaptării cu succes la cerințele din grădiniță și școală. Dezvoltarea inegală/dizarmonică a domeniului cognitiv (prea rapidă sau prea lentă) poate cauza probleme semnificative în etapele ulterioare.

Dacă nu sunt prezente alte afecțiuni mai severe, intervenția axată pe dezvoltarea abilităților cognitive poate conduce în scurt timp la îmbunătățiri semnificative.

Dacă – în schimb –  este implicată o cauză organică, intervenția precoce este foarte importantă, fiindcă abilitățile cognitive pot fi dezvoltate cel mai eficient în primii ani de viață.

Alte terapii recomandate:

  • terapie psihopedagogică individuală și/sau  în grup
  • terapie senzorio-motorie individuală și/sau în grup
  • prevenirea dislexiei
  • reeducarea dislexiei
  • grup preșcolar
  • terapie specifică autismului (dacă a fost diagnostizat o tulburare de spectru autist)