Dezvoltarea vorbirii și a comunicării

Intervenție senzorio-motorie (TSMT)
2018-03-18
Dezvoltarea cognitivă
2018-03-18
Arată tot

Dezvoltarea vorbirii și a comunicării

Dezvoltarea vorbirii și a comunicării

În dezvoltarea tipică la copii vorbirea pornește spontan. Inițial învață să pronunțe cuvintele prin silabe, după care cu ajutorul utilizării propozițiilor simple și compuse  va putea comunica prin vorbire cu mediul înconjurător.

Deoarece întârzierea în dezvoltare poate fi asociată cu imaturitate organică ( neurologică) – este important să se examineze cauza întârzierii vorbirii copilului. În situația confirmării cauzei organice, obiectivul principal este de a asigura o maturizare neurologică, care va avea un efect pozitiv asupra tuturor aptitudinilor.

Dezvoltarea poate fi recomandată pentru diferite scopuri:

  • în scop preventiv – atunci când ritmul de dezvoltare al vorbirii este inadecvat, programul terapeutic va viza domeniile deficitare, prevenind astfel unele consecințe nedorite de mai târziu :  probleme de integrare în colectivitate, tulburări de comportament, tulburări de învățare);
  • în scopul dezvoltării

Acest lucru este necesar în cazul în care întârzierile sau deficiențele menționate nu pot fi depășite de către copil în interval de un an.

Se întocmește un plan mai complex de intervenție, prin care se începe dezvoltarea intensivă a vorbirii.

Cele mai frecvente simptome, pentru care recomandăm dezvoltarea limbajului:

  • întârzierea apariției sunetelor
  • întârzierera sau lipsa vorbirii (2 ani/peste 2 ani și jumătate)
  • folosirea gesturilor în locul limbajului expresiv
  • vorbire neclară
  • vorbire gramatical incorectă
  • lipsa de înțelegere a instrucțiunilor simple, dificultatea de înțelegere a informațiilor verbale și nonverbale
  • probleme de articulare
  • insuficienta dezvoltare a aparatului fonator

 

Intervențiile au loc la următoarele nivele:

Nivelul 1: Pornirea limbajului:

– în cazul în care se confirmă cauza organică a întârzierii limbajului, obiectivul primar este facilitarea procesului de maturizare a sistemului nervos. În primul rând se propune terapia senzorio motorie individuală, care, după experiența noastră, începută din timp, prin folosirea stimulării pasive, poate da rezultate în decurs de 2 – 4 luni.

Etapa 2: Dezvoltarea vocabularului: 

  • se bazează pe dezvoltarea vocabularului pasiv (înțelegere) și activ (exprimarea imagine-cuvânt)

Etapa 3: Dezvoltarea limbajului: 

  • după ce copilul are un vocabular stabil,vom începe să-i învățăm formarea propozițiilor

Etapa 4: dezvoltarea comunicației:

  • nivelul următor va fi punerea în practică a cuvintelor complexe formate de copil.Aceste tipuri de dialoguri, le vom efectua în diferite situații. Jocul de rol este o altă metodă, cu care îi ajutăm să susțină un dialog și să participe în diferite situații de comunicare

Aceste etape ale planului de dezvoltare, urmează  de fapt cursul normal al dezvoltării vorbirii.

Ce evoluări se recomandă?

  • TSMT I
  • TSMT II
  • Psihopedagogie specială pentru pornirea limbajului
  • Logopedie
  • Grup de socializare

Rezultate așteptate: 

  • pornirea limbajului
  • creșterea motivației și nevoii de comunicare
  • extinderea vocabularului
  • îmbunătățirea înțelegerii limbajului
  • ameliorarea problemelor de articulare